یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تحولات میدانی و سیاسی اخیر ثابت کرد که هیچگونه نقطه نظر و عمل مشترکی میان مسکو و واشنگتن پیرامون بحران سوریه و جنگ در حلب وجود ندارد و حتی احتمال درگیری مستقیم میان آمریکا و روسیه نیز در حلب وجود دارد.
کد خبر: ۹۵۲۴۲۷
جنگ در حلب سرنوشت منطقه را روشن خواهد کرد/ احتمال رویارویی مستقیم آمریکا و روسیه در "سوریه"

به گزارش جام جم آنلاین و به نقل از میزان، محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به شدت گرفتن تنش‌ها میان آمریکا و روسیه پیرامون بحران سوریه و نبرد در حلب، اظهار کرد: اختلاف نظر پیش‌آمده میان مسکو و واشنگتن در مورد بحران سوریه قابل پیش‌بینی بود و کسانی که تصور می‌کردند کرملین و کاخ سفید در رابطه با مسائل سوریه زدوبند کرده و به تفاهم رسیده‌اند، به اشتباه خود پی برده‌اند.

وی ادامه داد: وضعیت اخیر پیش آمده بویژه در حلب نشان می‌دهد که اهداف و منافع طرفین روسی و آمریکایی در یک پروژه واحد در سوریه، قابل جمع نیست.

مهتدی با اشاره به نقش آشکار آمریکا در ایجاد گروه‌های تروریستی- تکفیری، گفت: آمریکایی‌ها با کمک همپیمانان منطقه‌ای خود نظیرعربستان، قطر، ترکیه و اردن گروه‌های تروریستی- تکفیری مانند داعش و جبهه النصره را ایجاد کردند و این وضعیت بحرانی را در سوریه بوجود آورده‌اند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، افزود: هدف روس‌ها از حضور نظامی در حلب پایان‌بخشی به جولان تروریست‌ها در منطقه و حل بحران سوریه است؛ این در حالی است که آمریکایی‌ها نقشه راه روشنی در سوریه ندارند و توانایی یا تمایل تفکیک میان گروه‌های تروریستی و گروه‌هایی که آن‌ها را میانه‌رو خطاب می‌کنند را ندارند.

مهتدی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در مبارزه با تروریسم در سوریه جدی و مصمم نیستند، گفت: شواهد و قرائن سیاسی و میدانی دال بر این است که هدف آمریکایی‌ها در سوریه و مشخصا حلب، فریب روس‌ها و به فرسایش کشاندن نیروهای روسی به منظور امتیازگیری سیاسی و ایجاد شرایط برای تجدید قوا تروریست‌ها است.

وی با بیان اینکه روابط طرفین روسی و آمریکایی در سوریه به تقابل رسیده است، تصریح کرد: اظهارات و اتخاذ مواضع سران کرملین و کاخ سفید حاکی از آن است که همکاری و تعامل طرفین پیرامون بحران سوریه دیگر امکانپذیر نیست و این امر از تفاوت نگرش دو طرف به مقوله تروریسم و امنیت منطقه نشات می‌گیرد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهمیت تسلط بر شهر حلب برای طرفین منازعه، گفت: روس‌ها مصمم‌اند به حضور تروریست‌های تکفیری در حلب پایان دهند و این امر بدان معناست که آمریکایی‌ها مهم ترین کارت بازی خود در سوریه یعنی جبهه النصره را از دست می‌دهند.

مهتدی با بیان اینکه جنگ در حلب نه تنها سرنوشت سوریه بلکه سرنوشت منطقه را روشن خواهد کرد، اظهار کرد: وضعیت نبرد در حلب به گونه‌ای است که عقب نشینی هر یک از دو طرف از این استان به معنای باختن قافیه جنگ در سوریه و واگذاری تمام صحنه نبرد به طرف مقابل است.

وی خاطرنشان کرد: تحولات میدانی و سیاسی اخیر ثابت کرد که هیچگونه نقطه نظر و عمل مشترکی میان مسکو و واشنگتن پیرامون بحران سوریه و جنگ در حلب وجود ندارد و حتی احتمال درگیری مستقیم میان آمریکا و روسیه نیز در حلب وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فیقسفث
-
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
۰
۰
اونها اینقدر هم ... نیستند كه رو در رو شن .تا كشورهای دیگر هستند نیازی به رو در رو شدن با هم ندارند حالا خواهی دید من نه كارشناس ام نه سیاستمدار فقط یك كارگرم !!!!! تعجب ام این است كه كارشناسان فن ما كه چنین بگویند كه اینچنین اطلاعاتشان باشه ما چگونه در این عالم پر سیاست پشت گرم مسولینمان باشیم .

نیازمندی ها